Jeg har noe å fortelle

Hallo alle mine lesere

Vi ALLE har noe vi er avhengig av som påvirker helsa våres både positivt og negativt.
I mitt tilfelle var dette negativt.

Jeg sluttet bare for 2 dager siden, men det har gjort mye bare på så kort tid!
 I godt over 3-6år har jeg vært avhengig av Otrivin nesespray, jeg klarte å slutte en gang i 2015 før jeg ble syk. Når jeg ble forkjølet så brukte jeg nesespray til å kunne puste, siden har jeg ikke stoppet.

Jeg er også allergisk mot støv, og jeg sliter veldig med å holde hjemme mitt helt rent. Spesielt under senga.
 Hver natt uansett årstid, så må jeg ha vinduet mitt oppe for å kunne puste. Dette var ikke noe problem når jeg brukte nesespray.

Jeg sliter også med å ta medisiner, siden allergiene mine er så sterke, så må jeg gå på sterke allergi medisiner. Egentlig så burde jeg hatt alarm for alle tablettene jeg må ta😅 hadde jeg ikke hatt alarm på p-pillene mine, da hadde det gått ille galt.

Jeg prøver så godt jeg kan med å holde hjemmet mitt støvfritt og ta medisiner, men det er virkelig ikke lett når du har en liten leilighet som fort samler opp støv😔
Pga dette så har jeg alltid sett på nesespray som siste utvei, som ekstra hjelp til det jeg selv ikke kan mestre.
 Dette har skadet slimhinnene i nesa mi så kraftig, at det danner seg skorpe og nesa mi blør.

Jeg er så redd for at nesa mi er ødelagt for godt. At jeg vil slite resten av livet.
 Dette høres veldig ekkelt ut, men for at jeg skal kunne forklare hvor farlig det er å være avhengig, så må jeg fortelle det groteske rundt det.

Slimhinnene mine er så ødelagte, at snørr danner seg til store kladder som legger seg mellom røret fra nesa og ned til halsen. Det er fryktelig ubehagelig å kjenne på en så stor kladd, det kjennes ut som jeg har noe i halsen som ikke vil ned.

Jeg ble tørr og sår i halsen av å bruke nesespray. Jeg puster tørt, liksom at det kjennes tørt ut og ikke sånn som man skal puste. (at det går lett inn og lett ut)
 Det tok mye av pengene mine også!

Nå går jeg på nesespray som er lovlig for den stakkars nesa mi😅 Avamys og Miwana Naturell. Det er vanlig saltvann som skal rense, forebygge og rengjøre nesa. 

Ett av dem er reseptfri, og anbefaler mye heller naturlig saltvann spray enn alt annet stoffer som kan gi skader.
 Jeg startet nylig på dem i forrigårs, så dere får garantert en oppdatering på hvordan det går!

Når jeg renser nesa mi, så bruker jeg saltvann (øyedråper) og q-tips. Det er mer skånsomt, kan gjerne bruke vann også men saltvann renser ordentlig😊

Nå våkner jeg heldigvis ikke om natten pga puste problemer. Dette var et problem for meg når jeg stoppet opp med nesespray. Jeg våknet ofte om natten fordi jeg ikke klarte på puste med nesa og jeg måtte reise meg opp eller gå ut av rommet, jeg synes det er forferdelig ekkelt å puste med munnen. Tror ikke samboer setter så stor pris på den stanken heller.

– Har du noe du er avhengig av?
– Vil du slutte å være avhengig?
– Hvordan kan du unngå å være avhengig?

 

 

– Ann Mari🌙

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg