Spiseforstyrrelser – Det handler om mer enn bare mat

Hei mine kjære lesere!

Jeg har skrevet mange innlegg som har vekket oppmerksomhet, dette innlegget vil nok vekke mest oppmerksomhet av alt jeg har postet her.
 Først vil jeg beklage for å ha vært borte så lenge, mye har endret seg på denne tiden og jeg gleder meg til å sette meg nd å fortelle dere alt sammen! Men først vil jeg dele dette innlegget med dere.

Det er enkelt for meg å snakke om dette, da jeg er en av dem som har spiseforstyrrelser. Spiseforstyrrelser er som en skala, jeg ligger dessverre på sykelig overvekt. Noe jeg overhode ikke er noe stolt av.

Nå skal jeg fortelle litt om det jeg har fått høre på Poliklinikk for sykelig overvekt, dette er for begge parter 🙂

 

SPISEFORSTYRRELSER – Det handler om mer enn bare mat

Hva er spiseforstyrrelser?

Spiseforstyrrelser handler først og fremst om følelser. Selv om det kan synes å handle om mat, kropp og vekt, må vi lete etter de følelsesmessige problemene bakenfor disse symptomene.
 De definerer det slik: “Du har en spiseforstyrrelse når tanker, følelser og handlinger i forhold til mat, kropp og vekt går ut over livskvalitet og fungering i hverdagen.”

Spørsmål til deg:

☁ Bruker du mat og/eller trening til å takle vanskelige følelser?
☁ Tar tanken rundt mat og kropp for stor plass i hverdagen?
☁ Skaper ditt forhold til mat og kropp uheldige sosiale konsekvenser for deg?

 

Spiseforstyrrelsen er en måte å mestre noe som er følelsesmessig vanskelig. Samtidig handler det ofte om lav selvfølelse og behov for kontroll. Spiseforstyrrelsen er ikke uforståelig – men kan være vanskelig å forstå.

Spiseforstyrrelser er ikke bare et “jenteproblem”. Begge kjønn går igjennom dette, og spiseforstyrrelser er heller ikke et “pubertetsproblem”. Selv om de fleste utvikler en spiseforstyrrelse i yngre alder, rammes også voksne av sykdommen.

Spiseforstyrrelser deles også inn i tre hovedtyper
☁ Anoreksi
☁ Bulimi
☁ Overspisingslidelse

 

KJENNETEGN PÅ SPISEFORSTYRRELSER

☁ Markert vektforandring (untatt ved bulimi).
☁ Utvikling av unormale spisevaner, som å unngå matsorter, hoppe over måltid eller innta store mengder mat.
☁ Forakt ovenfor egen kropp (form og størrelse).
☁ Overopptatthet av vekt og kropp, fokus på “sunn” og lett mat.
☁ Selvpåført oppkast, perioder med faste, bruk av vanndrivende/avføringsmidler.
☁ Tvangsmessig trening.
☁ Stress og skyldfølelse etter å ha spist.
☁ Humørsvingninger.
☁ Konsentrasjonsvansker (ADD/ADHD kan komme uansett)
☁ Sosial tilbaketrekning.
☁ Søvnproblemer.

 

HVORDAN PÅVIRKER SPISEFORSTYRRELSEN MEG?

Jeg personlig kjenner meg igjen i disse punktene, jeg har egentlig aldri fått et ordentlig svar på hva jeg har, men jeg mistenker å ha spiseforstyrrelsen Overspisinglidelse.

Dette er en negativ påvirkning på min kropp.

☁ Jeg blir fortere sliten/utslitt.
☁ Jeg sliter med å puste, jeg får kun korte drag.
☁ Jeg blir sliten av å snakke.
☁ Jeg får fortere smerter i rygg, armer, bein, nakke og skuldre.
☁ Jeg sover dårlig om natten.

Dette er ganske normalt hos overvektige, gjør undervektige det også? Jeg får dessverre ikke svart for undervektige, da jeg ikke er det selv.
 Men jeg er åpen for mer svar, om du vil være anonym så er det bare å si ifra at jeg ikke skal offentlig gjøre kommentaren din eller sende meg en DM på getfitwmeh på instagram 😀

 

Ha en god kveld videre, og ta vare på dere selv ❤

3 kommentarer
    1. Så bra skrevet. Jeg sliter selv med undervekt nå. Men jeg har vert kraftig overvektig. Jeg plages enda med dette med, vond rygg, nakke, skuldre, ja hele kroppen, blir veldig fort sliten, trøtt konstant, overfølsom, sover veldig dårlig. Sånn var jeg da jeg var overvektig også. Men vil påstå at ting har blitt verre nå.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg